Als je mij 5 jaar geleden had gezegd dat ik nu geen auto meer zou hebben, had ik je waarschijnlijk voor gek verklaard. Maar mijn passie en streven om zo duurzaam mogelijk te leven, zorgden ervoor dat we in 2021 onze auto echt weg hebben gedaan. In ons gezinsleven zonder auto fietsen we zoveel mogelijk of maken we gebruik van openbaar vervoer. In onze regio is dat met name de bus en de trein. Toch is soms het reizen met de auto gewoon makkelijker. Sinds kort ontdekte ik het gemak van een autodelen. Ik ging met een deelauto van Greenwheels met de kids op pad naar de ijsbaan. In dit blog lees je waarom een deelauto duurzaam is, hoe het werkt, wat de voordelen (ok, en ook nadelen) zijn en wat mijn ervaring is met de deelauto van Greenwheels. Of je nu in Heerhugowaard woont net als ik of in Alkmaar, Amsterdam, Den Haag, Amersfoort, Eindhoven of Groningen, met 2500 auto’s in Nederland is er waarschijnlijk ook 1 bij jou in de buurt.
Waarom is een deelauto duurzaam?
Als ik dan zo duurzaam wil doen, waarom rijd ik dan überhaupt nog af en toe auto? Ik probeer autoritten zoveel mogelijk te vermijden, maar dat lukt niet altijd. Je kunt ver komen met het openbaar vervoer, maar soms is een auto gewoon handiger, sneller en veel minder gedoe. Bijvoorbeeld als je veel spullen mee moet nemen, of als er op de plaats van bestemming geen openbaar vervoer gaat. Of als je op een tijdstip moet reizen waarop het ov nog niet op gang is.
Vaak kunnen we een auto van onze ouders lenen, maar dat kan niet altijd. En niet iedereen heeft ouders of vrienden die hun auto graag uitlenen. Dan biedt autodelen een uitkomst. Ok, fietsen en ov zijn duurzamer, maar een deelauto is duurzaam omdat er veel mensen gebruik maken van maar 1 auto. In het produceren van 1 auto zit namelijk al 5 jaar aan energie verborgen (zowel een benzine auto als een elektrische auto). Als iedereen een auto heeft, dan heeft de productie ervan dus al een enorme impact. Deel je een auto, dan hoeven veel mensen geen auto te kopen. Uit onderzoek van Greenwheels bleek dat ongeveer 24 Greenwheels-gebruikers samen één auto delen en daardoor voor gemiddeld 11 auto’s minder op straat zorgen. Van deze 24 mensen schaffen 8 mensen een eigen auto af en 3 besluiten er om geen eigen auto aan te schaffen. Dat zorgt niet alleen voor veel minder CO2-uitstoot, maar ook voor veel meer ruimte in de straat.
Bovendien pak je een deelauto waarschijnlijk minder vaak dan dat je een eigen auto voor de deur zou hebben. De drempel is iets hoger, dus grote kans dat je vaker de fiets pakt.
Hoe werkt het autodelen met Greenwheels?
Account aanmaken in de Greenwheels app
Voor mij was het de eerste keer dat ik een deelauto gebruikte. En het viel me alles mee. Wil je met een auto van Greenwheels op pad, dan maak je eerst een account aan in hun app. Je hebt uiteraard een rijbewijs nodig en dat verifiëren ze. Daarnaast heb je een ov-chipkaart of Greenwheels kaart nodig om de auto mee te kunnen openen. Vervolgens kun je kiezen welk abonnement je wilt: Soms, Regelmatig of Vaak. Aan elk abonnement hangt een tarief en verschilt het wat je per uur en per kilometer betaalt. Alleen bij het Soms abonnement betaal je geen maandelijks bedrag.
Reserveren van een Greenwheels deelauto
Zodra je account is gemaakt, je de borg van 50 euro hebt betaald en je rijbewijs is toegevoegd, kun je een reservering maken. Je zoekt eenvoudig de dichtstbijzijnde auto die in de buurt is en die in de door jou gekozen tijd beschikbaar is. Je kunt kiezen uit verschillende modellen, zo reed ik in een Volkswagen up! die lekker compact is en zeer geschikt om lekker te gaan schaatsen met z’n drieën. En een zuinige keuze. Maar er zijn ook station wagons en bestelauto’s te huur. Er zijn ook elektrische auto’s beschikbaar, Greenwheels is hun wagenpark aan het omzetten naar elektrisch.
De Greenwheels deelauto ophalen
Op de gereserveerde tijd stond het Upje voor me klaar. Het openen van de deur vond ik heel eenvoudig gaan via de app. En het is fijn dat het ook kan met je ov-chipkaart of Greenwheels-kaart (mocht je een keer een slechte verbinding hebben). Vervolgens kon ik de sleutel uit de boordcomputer halen met mijn persoonlijke pincode. Even checken of de auto in orde was (zo niet, dan kun je dat direct in de app aangeven) en ik kon op pad. Ik maakte me vanwege het koude weer nog zorgen of er wel een ijskrabber in zou zitten, maar dat was niet nodig. Die zat er gewoon in! Echt super, want ja als je geen auto meer hebt, dan heb je dus ook geen ijskrabber meer in huis…. Hoewel een bankpas ook had gekund. Gelukkig was krabben trouwens niet eens nodig.
Er zit ook een handige telefoonhouder in het dashboard, zodat je je telefoon kunt gebruiken om te navigeren.
Fijn rijden en snel gewend aan de deelauto van Greenwheels
Wat ik het fijne vond aan de auto was dat ie lekker standaard was: ik vind het altijd zo vervelend om in een auto te moeten zoeken waar alles zit. Bij een deelauto is dat niet handig: je wilt snel op pad. In deze auto kon ik alles makkelijk vinden: ventilatie, radio, etc.
Vervolgens haalde ik de kids op bij school. Die verheugden zich op een middagje schaatsen. Net te ver fietsen voor ons als we tenminste genoeg tijd wilden om op het ijs te staan, want de ijsbaan sloot al om 16.30 uur. Ik nam zelf onze stoelverhogers mee en daar gingen we.
Ze vonden het superleuk om weer eens in de auto te zitten. Zelf vond ik het ook goed om te merken dat ik snel gewend was aan de auto en na een paar kilometer voelde het al als een eigen auto. Dat is wat ik soms wel mis aan geen auto hebben. Het voelt soms als een verlengde van je eigen huis. En het is vooral ook handig dat je spullen erin kunt laten liggen die je op dat moment niet nodig hebt, zoals de schooltassen in dit geval.
Na afloop was het fijn om met de vermoeide kids niet weer terug te hoeven fietsen door de kou. We reden naar huis waar Niels al lekker aan het koken was. Later die avond bracht ik de auto weer terug naar z’n plek. Die was in mijn geval bij het station waar ook het zwembad is waar ik train. Zo kon ik mooi mijn fiets weer pakken en door naar de training.
De Greenwheels deelauto parkeren en afsluiten
Het terugzetten vond ik ook soepel gaan: de parkeerplaats van de Greenwheels-auto is gereserveerd voor deze auto en dat staat ook duidelijk aangegeven met het bordje: Autodate. Ik parkeerde weer en deed de sleutel terug in de boordcomputer. In de app kon ik vervolgens mijn rit en reservering afsluiten, heel duidelijk allemaal. Zodra ik afsloot, ging ook de auto weer op slot.
Tip: zorg dat je eerst al je spullen uit de auto hebt gehaald en de rit pas afsluit als je weer uit de auto bent.
Ik vond het erg soepel gaan en het registreren en reserveren vooraf ook erg meevallen. Wat mij betreft dus zeker voor herhaling vatbaar.
De voordelen van autodelen van Greenwheels:
- Geen aanschaf of leasekosten van een eigen auto. En dus ook geen onderhoudskosten, onverwachte kosten, geen wegenbelasting en verzekering.
- Geen gedoe als er wat mee is, dit kun je in de app aangeven en Greenwheels lost het op.
- Greenwheels heeft een uitgebreide landelijke dekking met meer dan 2500 auto’s, met name in grote steden als Amsterdam, Amersfoort, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Groningen zijn veel auto’s beschikbaar
- Het is duurzaam: zodra er 1 Greenwheels-auto in de straat bij komt, verdwijnen er 11 auto’s uit het straatbeeld. Dat scheelt dus weer de productie van 10 auto’s.
- Je auto voor de deur staat gemiddeld 99% van de tijd stil
- Vooral als tweede auto is het een mooi alternatief. Daar rijd je vaak nog minder mee.
Er zijn ook nadelen, maar elk nadeel heeft ook weer z’n voordeel 😉.
- Je moet wat meer plannen voordat je op pad gaat. Het voordeel hier weer van is, is dat de drempel hoger is om de auto te pakken. Wat weer duurzamer is als je daardoor toch vaker voor de fiets of ov kiest.
- Het kan zijn dat alle auto’s bezet zijn als jij net weg wilt, al kun je tot een jaar van tevoren reserveren.
- Je moet de auto eerst ophalen. Voor het reserveren en ophalen moet je wat tijd inrekenen. Toch win je die tijd over het geheel genomen weer terug omdat je zelf verder geen onderhoud aan je auto hoeft te doen. Je hoeft ‘m niet zelf naar de garage te brengen.
- Af en toe een deelauto gebruiken lijkt duurder per rit. Maar mijn ervaring is juist dat we veel geld besparen door geen auto meer te hebben. Over het jaar heen, zijn we met ov en deelauto nog steeds flink goedkoper uit dan als we zelf een auto zouden hebben.
- Het eigen risico is standaard per schadegeval € 500. Je kunt je eigen risico verlagen naar € 75 voor € 3,99 per rit.
Veelgestelde vragen over het gebruik van een deelauto
Hoe zit het met tanken als je gebruik maakt van een deelauto?
Zelf hoefde ik niet te tanken, regel is dat je de auto met minimaal ¼ tank weer terugzet. Maar als je wel moet tanken, dan kun je dat met het tankpasje uit de boordcomputer doen. Op de tankdop staat duidelijk aangegeven wat je erin moet gooien. Tanken zit bij de prijs inbegrepen, je hoeft het dus niet zelf te betalen.
Hoe zit het met opladen van een Greenwheels deelauto?
Als je gebruik maakt van een elektrische auto dan is het de bedoeling dat je deze na gebruik weer aan de lader zet.
Kan ik ook naar het buitenland met een deelauto van Greenwheels?
Je kunt ook naar het buitenland met de Greenwheels-auto. Je kunt, als je langer dan een dag weggaat ook gebruik maken van het Langer weg-voordeel wat voordeliger is. Greenwheels rekent altijd automatisch het voordeligste tarief. Voor de Langer weg ritten moet je wel een abonnement nemen.
Meer veelgestelde vragen vind je op de website van Greenwheels
Vaker met Greenhweels op stap
Ik zie ons wel vaker met Greenwheels op stap gaan. Nu kunnen we in onze omgeving vaak nog een auto lenen, maar ik zou een deelauto ook erg handig vinden als je bijvoorbeeld ergens met de trein heengaat, veel spullen hebt en dan nog een deelauto kunt pakken om op je eindbestemming aan te komen. Zo gaan we binnenkort naar Center Parcs en had ik helemaal uitgezocht hoe we daar met de bus kunnen komen, blijkt die bus niet te gaan op zondag als wij teruggaan… dus ik denk dat we dan ook een Greenwheels gaan pakken!
Ook kan een Greenwheels-auto gebruiken minder gedoe opleveren als het gaat om schade en onderhoud aan een auto die je leent.
En jij, maak jij wel eens gebruik van een deelauto? Of zou je na het lezen van dit blog overwegen om je (tweede) auto weg te doen?