Ongewenste reclamepost opzeggen
Krijg jij ook zoveel post in de brievenbus waar je helemaal niet om hebt gevraagd? Daar kun je wat aan doen. Het kost je maar een avondje en dan hoef jij niet meer met kilo's oud papier heen en weer te slepen. Naast dat het duurzamer is omdat er veel minder papier voor jou hoeft te worden gebruikt én verzonden, helpt het je ook om de verleiding te weerstaan om nieuwe spullen te kopen. In al die reclamepost worden jou weer allerlei nieuwe spullen aangeboden en spullen staan op nummer 1 in de Verborgen Impact Top 10 (De Verborgen Impact, Babette Porcelijn, 2020). Als je je deurmat leeg houdt, ben je dus 3-dubbel goed bezig!
Maar hoe ga je te werk? Ik zal je helpen!
Stap 1: De Nee-Nee sticker
De Nee – Nee sticker is echt een hele grote winstpakker. Zowel op gebied van plastic als papier. Wekelijks krijg je zo een kilo aan reclamefolders binnen. Dit kun je eenvoudig stoppen door een Nee - Nee sticker op je brievenbus te plakken. Je kunt deze gratis ophalen bij je gemeente (check de website van je gemeente), maar ook bijna gratis (1 eurocent) bestellen bij je bestelling van Pieter Pot. Wil je toch de lokale krantjes blijven ontvangen, dan kun je kiezen voor de Nee - Ja sticker. Ook dat scheelt al een berg papier. Folders die je toch wilt blijven ontvangen, kun je ook digitaal lezen bij de website van de winkel.
Stap 2: Loterijenpost opzeggen
Zo irritant, die hardnekkige post van de Nederlandse Loterijen! Maar er is een manier om er vanaf te komen. Wij krijgen die post nu al jaren niet meer en het is werkelijk een verademing.
Meld je hier af voor post van de:
Stap 3: Geadresseerde post opzeggen
Hoe komen ze aan m'n adres? Dat denk ik ook soms, maar dan heb ik bijvoorbeeld online ergens een account aangemaakt en zonder te lezen de algemene voorwaarden aangevinkt waarin stond dat partners reclame mogen sturen. Of we krijgen post van bedrijven waar we daadwerkelijk klant zijn. Maar ook die kun je opzeggen. Het is natuurlijk makkelijk om telkens die post ongelezen in de papierbak te gooien, maar bedenk eens hoeveel tijd en papier dat kost. Ook het bedrijf dat het stuurt is er waarschijnlijk niet blij mee dat je hun post toch niet leest. Je kunt 2 dingen doen: als de post binnen is gelijk actie ondernemen. Log in op de website van het bedrijf en pas je postvoorkeuren aan in je account. Als je ook hun e-mailnieuwsbrief niet leest, zeg die dan ook op: ook digitale nieuwsbrieven zorgen voor impact door de vele MB's die nutteloos naar jou toe worden gestuurd.
Optie 2 is om alle ongewenste post op een stapeltje verzamelen gedurende een maand en dan alles tegelijk op te zeggen. Net wat voor type jij bent en wat je voorkeur heeft.
Je hebt niet overal een account, in dat geval kun je op de website van een bedrijf wel ergens vinden hoe je post op kunt zeggen en anders: mail ze gewoon met dit verzoek. Je staat volledig in je recht.
Stap 4: "Aan de bewoners van" post opzeggen
Je kent het wel: soms krijg je post in de brievenbus met "Aan de bewoners van" en dan je adres. Lekker makkelijk, zo kan je iedereen wel post sturen. Toch is dit ook geadresseerde post. Bij Postfilter kun je als consument registreren welke ongevraagde geadresseerde reclamepost je wel of niet wilt ontvangen. Bedrijven en organisaties die ongevraagde geadresseerde reclamepost versturen, zijn verplicht om Postfilter te raadplegen. Postfilter kun je dus ook gebruiken voor Stap 3 om de geadresseerde reclamepost met naam en adres te reguleren. Je zou bijvoorbeeld wel de post van je gemeente willen blijven ontvangen, tenzij je die digitaal kunt ontvangen middels je berichtenbox van Mijn Overheid.
Stap 5: Bijhouden en blijven terugsturen
Als je bovenstaande 4 stappen hebt gevolgd, dan wordt het als het goed is al behoorlijk rustig op je deurmat. Chapeau! Geniet hier even van, want je hebt jezelf en de planeet een gunst gedaan.
Nu kan het natuurlijk zijn dat er af en toe nog een ongewenst poststuk tussendoor glipt. Op deze verstekelingen kun je telkens opnieuw de bovenstaande stappen volgen. Wat ook wel helpt: stuur de post terug naar de afzender met het verzoek je adres uit hun bestand te verwijderen. Als je dit blijft bijhouden, dan houd jij je brievenbus lekker leeg en scheelt het je echt kilo's papier verslepen.
Heel veel succes met de strijd tegen ongewenste post.
Heb jij nog aanvullende tips of vragen? Zet ze hieronder in een reactie.