Met het openbaar vervoer op zomervakantie naar België, Luxemburg en Duitsland - 2022
11 oktober 2022
7 min. leestijd

Wij gingen in 2022 als experiment op zomervakantie met het openbaar vervoer (o.a. trein, bus, tram, deelstep) en lieten onze vouwwagen thuis. Het moest vooral een vakantie met “kampeergevoel” worden, lekker veel buiten en in de natuur. In dit blog neem ik je mee op onze vakantie en hoe wij deze reis betaalbaar hebben aangepakt. Ook geef ik wat tips en vind je links naar mijn artikelen met handige informatie om zelf je vakantie met het openbaar vervoer te boeken.

Op vakantie zonder auto en vliegtuig

Waarom we met de trein op vakantie wilden was omdat we zo duurzaam mogelijk vakantie willen vieren. De afgelopen jaren zijn we vooral in Nederland gebleven en hebben we met onze vouwwagen gekampeerd. En hoewel in Nederland een heleboel te ontdekken valt en het met de warme temperaturen van deze zomer van 2022 ook heerlijk genieten was in eigen land, verlangde ik toch naar een ander perspectief om er echt even helemaal uit te zijn. Begin 2021 hebben we onze auto weggedaan en in 2021 hebben we een auto geleend om met onze vouwwagen op vakantie te kunnen. Dit jaar wilden we als experiment gaan ervaren hoe het is om volledig met het ov op vakantie te gaan. We wilden ter plekke ook geen auto huren.

Een vakantiebestemming vinden die bereikbaar is met het openbaar vervoer

De grootste uitdaging van vakantie met het ov vind ik zelf vooral de bestemming en accommodatie vinden. Onze geliefde vouwwagen kon natuurlijk niet mee. En we wilden ook niet in hotels verblijven. Hoewel we erg van kamperen houden, zagen Niels en ik ons gezin niet met een minitentje en een hele kampeeruitzet in de trein gaan. De bagage die we nu mee hadden was al veel. Dus moesten we een bestemming vinden met accommodaties ter plaatse. We houden van kamperen, dus liefst op een camping. En liefst niet al te duur.

De hoge prijzen van de vakantiehuisjes, stacaravans of (glamping) huurtenten zijn wel één van de grootste nadelen van niet met je eigen kampeermiddel op vakantie gaan. Je betaalt algauw het dubbele, zo niet driedubbele van wat je betaalt als je alleen een kampeerplaats boekt. Maar gelukkig is het ook gelukt om die kosten binnen de perken te houden, hoewel we wel duurder uit waren dan als we met onze vouwwagen waren gegaan.

Onze zomervakantie met het openbaar vervoer in 2022

We hadden al eerder het idee om naar de Ardennen en Luxemburg te gaan. Twee jaar geleden zouden we al met onze vouwwagen naar Luxemburg. Maar dat hebben we vanwege corona toen geannuleerd. Omdat die camping ons nog steeds erg leuk leek vanwege een stromend beekje - we zagen onze kids al heerlijk klooien en stenen stapelen in de beek - hebben we gekeken of ze ook huuraccommodaties hadden. Zij bleken ook trekkershutten te hebben. En wij zijn grote fan van trekkershutten, dus voilà, onze eerste bestemming hadden we.

Normaal blijven we met de vouwwagen minimaal 2 weken op 1 plek (het opzetten en weer inpakken is een heel gedoe, ook vanwege al onze zooi). Maar nu wilden we graag meerdere plekken bezoeken. Ons idee was namelijk dat we vanuit een nieuwe plek ook makkelijker weer nieuwe bezienswaardigheden konden bezoeken, zonder dat we lang met het ov moesten reizen. We zochten er nog 2 bestemmingen bij zodat we steeds zo'n 3 uur moesten reizen en toch in een andere omgeving zaten.

We besloten eerst naar België te gaan, dan naar de trekkershut in Luxemburg. Na aardig wat uitzoekwerk kwamen wij voor België uit bij camping Olympia in Remouchamps aan een riviertje en bij een bushalte. Daar zaten we in een Coco Sweet, een soort tenthutje (eigenlijk een tiny house) met 2 kleine slaapkamertjes (met 2 persoonsbed!) en een klein keukentje. We hadden een grote luifel waar we lekker onder zaten. Voor douche en toilet moesten we wel een eindje lopen naar het toiletgebouw.

Onze laatste bestemming werd na nog meer uitzoekwerk de Europa Jugendherberge in Saarbrucken. Ik ben met de orkesten waar ik bij zat vaak in jeugdherbergen verbleven en in Duitsland. Ik zag daar altijd veel gezinnen vakantie vieren en we wilden dat ook eens in de zomer proberen. De jeugdherbergen hebben namelijk een goede prijs/kwaliteitverhouding en het voordeel is dat je als je avondeten bij boekt, lekker niet hoeft te koken.

Zo hebben we dus in 3 weken 3 verschillende plekken, maar ook 3 verschillende accommodaties gehad. Zo konden we niet alleen het reizen met ov ervaren, maar ook hoe het verblijf in andere accommodaties dan onze vertrouwde vouwwagen ons beviel.

Veel vervoersmogelijkheden om voor je vakantie gebruik van te maken

Terwijl we zochten naar de juiste verbindingen kwamen we erachter dat er, als je voor openbaar vervoer kiest, vele mogelijkheden zijn. Voor de lange stukken kun je niet alleen voor de trein kiezen, maar ook bijvoorbeeld voor een Flixbus of een snelbus door een openbaar vervoermaatschappij. Wij wilden het liefste met de trein reizen omdat we dat fijner vinden en het is duurzamer. Alleen het stuk tussen Luxemburg en Saarbrücken hebben we met een snelbus gedaan, uitgevoerd door CFL, de Luxemburgse ov maatschappij. Het was fijn dat dit een directe verbinding was.

Hoe kom je nu tot een fijne met het ov bereikbare vakantiebestemming?

Voor het vinden van een fijne en met het ov bereikbare verblijfsplek maak ik vaak gebruik van Google Maps. In dit artikel leg ik uit hoe ik tot een goed bereikbare vakantiebestemming kom. Daarbij hou ik rekening met bereikbaarheid van de bestemming zelf, maar ook de mogelijkheid tot boodschappen doen in de buurt of uitstapjes.

Er komen is 1 ding, maar je wilt waarschijnlijk ook wel wat doen als je op vakantie bent. Ook ter plekke zijn er legio mogelijkheden om je te verplaatsen: veel meer dan je denkt als je verder kijkt dan auto of fiets. In dit artikel noem ik een aantal met name duurzame mogelijkheden om eenmaal op bestemming leuke uitstapjes te maken en boodschappen te doen.

Het boeken van onze zomervakantie met het openbaar vervoer

Zoals ik al schreef hebben we van tevoren de reizen van en naar huis en tussen onze bestemmingen met behulp van Google Maps uitgezocht en toen hebben we de heen en terugreis via nsinternational.nl geboekt. De tussenliggende reizen waren met lokale vervoersmaatschappijen waaronder een snelbus tussen Luxemburg en Saarbrücken. Die hebben we van tevoren ook bij de vervoerder CFL geboekt, maar achteraf had dat ook ter plekke gekund (wij hadden geen zin om met onze kids bij een volle bus te staan).

Ervaringen van onze ov-reis

Onze reis verliep op de heenweg prima, behalve dat we in Nederland gebruik moesten maken van een bus in verband met spoorwerkzaamheden. Ook de reizen tussen onze bestemmingen verliepen soepel (1x was ik ziek, dat was echt niet fijn…). De terugweg verliep minder soepel. Door drukte had onze trein naar Koblenz vertraging. We dreigden onze ICE te missen, maar die bleek ook uitgevallen te zijn.

Uiteindelijk hebben we door via Arnhem te reizen onze vertraging toch nog binnen de perken weten te houden. Dat kostte ons echter wel een hoop uitzoekwerk en stress terwijl we ook onze kids goed wilden meenemen in het hele gedoe. Ze deden het overigens echt heel goed: mijn dochter baalde enorm dat haar geliefde ICE met gereserveerde stoelen niet meer ging. Later kwam het toch goed omdat we een andere ICE konden nemen. En zo kwam alles redelijk op z’n pootjes terecht. Zo leren we onze kids ook weer om flexibel te zijn en met tegenslag om te gaan (en ja dat papa en mama soms ook even mogen balen).

Tips voor een ontspannen vakantie met het openbaar vervoer

In de voorbereiding:

1. Een goede voorbereiding is het halve werk: bedenk goed waar je heen wilt en kies voor het gemak een bestemming die je met een goede verbinding en een beperkt aantal overstappen kunt bereiken. Lees er meer over in dit artikel.
  2. Boek je treintickets zo vroeg mogelijk van tevoren om geld te besparen: meld je aan op nsinternational om een melding te krijgen van wanneer jouw tickets beschikbaar zijn.
  3. Ook je accommodatie boek je liefst zo vroeg mogelijk om gebruik te maken van vroegboekkorting. Bovendien is er vaak nog meer keuze. Doe de boekingen van je vervoer en accommodatie snel na elkaar zodat niet in de tussentijd 1 van de 2 uitverkocht blijkt te zijn.
  4. Loop minimaal een week van tevoren nog eens je hele reis na: zijn er werkzaamheden gepland die eerst nog niet waren voorzien (hadden wij), is er een evenement op jouw bestemming waardoor bussen ter plekke niet rijden (hadden wij)?. Eventueel ben je dan nog op tijd om de laatste aanpassingen te doen.
  5. Check vooraf nog een keer goed wat er allemaal wel en niet aanwezig is in de vakantieverblijven en wat je dus juist wel of niet mee hoeft te nemen.
  6. Bedenk goed wat je mee wilt en kunt nemen en waar je het in gaat doen. Een rolkoffer of roltas werkte voor ons het beste. Ook hadden wij zo’n boodschappenkarretje met grote wieltjes wat ons erg is bevallen. Maak het niet te zwaar voor de kids en houd rekening met hun leeftijd. Onze kids van 6 en 9 hadden alleen een eigen rugtas met hun speelgoed erin.
  7. Besef dat je nog zoveel kunt plannen, maar dat het nu eenmaal regelmatig misgaat met het openbaar vervoer. In de zomervakantie zijn er vaak werkzaamheden en is het druk. Calculeer in dat je reis ook wel eens anders kan lopen, stel je flexibel op en communiceer dit ook met je kinderen. Haal een ijsje als je vertraging hebt of doe een spelletje. Houd dat vakantiegevoel vast, bedenk dat je lekker duurzaam bezig bent, dat je een groene held bent en probeer een beetje te genieten van het avontuur.

Tijdens de reis:

1. Neem echt genoeg eten en drinken mee voor onderweg. Ons hele gezin wordt hangry als we geen eten krijgen en het komt helaas vaak voor dat je toch minder overstaptijd had dan gedacht om iets te halen op het station, dat de restauratiewagen ineens gesloten is of dat je reis langer duurt dan verwacht.
  2. Laat je kids regelmatig naar de wc gaan in de trein of op het station, ook als ze niet nodig moeten. Het kan zomaar zijn dat de wc in de trein stuk is of dat er een enorme rij is op het station.
  3. Neem genoeg spelletjes en evt. tablets mee zodat je kids zich vermaken, ook koptelefoons zijn handig!
  4. Maak er een feestje van en kijk lekker naar buiten: onze kids vinden het geweldig om alle soorten treinen te zien.
  5. Voor de veiligheid: spreek met je kinderen af om bij elkaar te blijven en jou goed in de gaten te houden. Doe je kleine kinderen een armbandje om met je telefoonnummer inclusief landnummer zodat zij je kunnen laten bellen als ze je toch kwijt raken. Of geef ze een horloge waarmee ze jou kunnen bellen. Laat ze op perrons ruim achter de witte lijn blijven.

Wat zijn jouw ervaringen met het openbaar vervoer en weet jij nog toffe betaalbare bestemmingen voor kampeerders zoals wij?

Ik hoor ze graag!

Over de schrijver
Hi, ik ben Petra en eigenaar van deze site. Sinds 2018 maak ik met mijn gezin (mijn vriend Niels, onze dochter van 11, zoon van 8 en ik) grote en kleine stappen met een zero waste lifestyle. Met een focus op grote winstpakkers als vega en 90% plantaardig eten, niet meer vliegen, geen auto meer hebben, minder spullen kopen en minder (plastic) afval genereren. We kijken continu hoe we op alle vlakken van ons leven verder kunnen verduurzamen. Ik wil jou op een positieve manier inspireren om zelf in actie te komen voor ons klimaat en de wereld. Ik laat je zien dat alle beetjes helpen. Het hoeft niet gelijk perfect. En het ook lukt als een druk gezin hebt!
Reactie plaatsen
Ebook 10 eerste stappen naar Zero Waste

Ben je geïnspireerd?

En wil je gelijk doorpakken?

Download dan mijn gratis e-book

10 eerste stappen naar Zero Waste

Draag niet langer bij aan de vervuiling van onze wereld. Maak een vliegende start met zero waste met de tips in dit praktische e-book!