Met de klimaatvriendelijke trein naar
27 oktober 2019
6 min. leestijd

Met de klimaatvriendelijke trein naar "Duitseland"

Het begon vorig jaar toen M zei: “Mam, ik wil ook wel es een keertje met de trein naar Duitseland.” M is helemaal gek van treinen. We hebben dan ook uitgebreide sets aan speelgoedtreinen en bezoeken elk jaar wel minstens 1 keer het Spoorwegmuseum in Utrecht (aanrader trouwens). En doen een ritje met de Stoomtram Hoorn – Medemblik (niet heel duurzaam, want ik hoorde dat de trein voor de enkele reis al 200 kg kolen verstookt…). Ook tijdens modelspoordagen zijn we te vinden tussen de grijze haren.

Evacuatie avontuur

Het is voor de kids dan ook altijd een feestje om ergens met de trein heen te gaan. Zelfs laatst toen we naar Artis gingen (ken je dat verhaal….?!?), maar toen we net na Sloterdijk strandden vanwege stroomuitval en na 2 uur wachten geëvacueerd werden. Gelukkig hadden we uitzicht op spoorwerkzaamheden, want door de spoorwegauto (“met banden én treinwielen”) was er genoeg vermaak. Artis hebben we helaas niet meer gehaald, dat doen we dan wel een andere keer.

Klimaatvriendelijk vakantieplan van een 6-jarige

Maar goed, M wilde dus graag een keer met een grijs-met-rode trein naar Duitseland want ja, da’s toch anders dan zo’n geel-met-blauwe trein. En ze had ze al zien rijden tijdens onze wintersportvakantie. En laat ik nou toevallig ook houden van lekker vaak op vakantie gaan, dus ik vond het helemaal niet erg dat M met een idee kwam. Ik vind het wel cool dat een 6-jarige inspraak heeft in wat we gaan doen op vakantie. Daarnaast is treinreizen klimaatvriendelijk. De NS rijdt namelijk op groene stroom en ook de Deutsche Bahn doet dat. Ze hebben in september zelfs een nieuw design van de ICE treinen bekend gemaakt, waarbij de rode streep wordt vervangen door een groene.

Verre droombestemmingen dichtbij halen

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, stopt Tui met vliegreizen naar Parijs. En biedt in plaats daarvan treinreizen aan. Maar wat Deutsche Bahn al heel mooi deed met een online marketing campagne: bewustzijn creëren over dat je helemaal niet ver hoeft te reizen om mooie dingen te zien. Wat hadden zij gedaan? Een online marketingbureau had een superslim algoritme gebouwd waarmee Duitsers die online naar vliegtickets zochten, een advertentie kregen met links een foto van de bestemming waar ze naar zochten en de prijs van een vliegticket erbij. Rechts een foto van een soortgelijke locatie in Duitsland en de prijs van het treinticket erbij, die uiteraard veel lager lag. Het superslimme algoritme zocht dus een vergelijkbare foto vergelijkbaar met de verre bestemming. Kijk hier maar eens voor wat voorbeelden en uitleg van de campagne. Zo zorgde deze campagne niet alleen voor een omzetstijging van 24%, maar maakte reizigers tegelijk bewust dat een vergelijkbare bestemming veel dichterbij lag en daarmee ook een stuk goedkoper en klimaatvriendelijker bereikbaar was.

Groen reizen

Want dat is natuurlijk wel zo. Je hoeft niet ver weg om leuk vakantie te vieren. Hoewel N en ik samen ook aardig wat van de wereld hebben gezien en ons aandeel aan vliegreizen heus wel gemaakt hebben, zijn we ons nu veel bewuster van de impact. En hebben we ons voorgenomen om niet meer te vliegen. En sinds we dat besloten hebben, werden we er ook bewust van hoeveel we nog niet gezien hebben in een omtrek van 1000 kilometer of iets meer. Nu we jonge kinderen hebben, hoeven de vakanties ook niet meer zo groots en meeslepend te zijn. We zijn we al heel blij als zij zich lekker vermaken (cliché, maar waar…). En daarvoor hoeven we niet ver en daarom bleven we de afgelopen jaren in de zomervakantie ook gewoon lekker in Nederland. We kijken per vakantie waar we behoefte aan hebben (rust, activiteit, quality time, buiten zijn, knusheid, zwembad, cultuur, bos, strand) en kiezen dan een plek waar we nog niet geweest zijn, maar wel binnen afzienbare afstand.

3 uur met de trein om het uit te proberen

En zo was dit dus een reisje voor M. Ik ging op zoek naar een plek niet al te ver rijden (zo’n 3 uur leek me zat, want na een kwartier is het toch altijd: “Wanneer zijn we er?”). En omdat ik met m’n orkest wel vaker in jeugdherbergen had geslapen, zocht ik ook naar een plek met een jeugdherberg. Het werd Duisburg. Vanaf station Alkmaar slechts een kleine 3 uur reizen en dan gingen we ook mooi met de ICE.

Mooie gesprekken met medereizigers

In de herfstvakantie was het zover. Met broodjes mee en avondeten stapten we heel zero waste op de trein. Helaas kwamen we er in Amsterdam achter dat je dus ook stoelen moet reserveren voor de ICE anders dan kan je dus gewoon nergens zitten. Gelukkig mochten we bij een gezin in de familiecabine aansluiten. En raakten we aan de praat met een vader met 2 kids in dezelfde leeftijd als de onze die met de nachttrein naar Oostenrijk gingen (respect….). Dat is dan ook weer het mooie van treinreizen: doordat er altijd wel wat is met de trein (sorry, maar het is gewoon zo. Geen plek, vertraging, vieze wc’s), zijn er altijd tijd en onderwerpen om een gesprek aan te gaan met je medereizigers. En toevallig was deze meneer ook fan van treinreizen en ook geïnteresseerd in duurzaamheid dus het is dan wel weer leuk dat je daar een goed gesprek over kunt hebben! En gelijk tips kunt opdoen over mooie vakantiebestemmingen in Oostenrijk en nachttreinen (onze next step?).

Eigen theetje mee

Wachten, wachten, wachten….

Uiteraard trakteerde de ICE ons op nog wat extra tijd in de trein, want na het opnieuw opstarten in Oberhausen, wilde de trein het niet meer doen. En moesten we na wat wachten nog maar 1 stationnetje verder naar Duisburg. De kids deden het echter supergoed! Waar N en ik soms lamlendig werden van het wachten, vonden zij het steeds weer interessant en keken ze hun ogen uit. Met een uur vertraging kwamen we na zoeken naar de juiste bus aan in onze jeugdherberg en bleken we een hele toffe kamer te hebben met mooi stapelbed voor de kids. Zij blij, wij blij. Het hele weekend hebben we lekker veel met de bus gereisd en op de terugweg nog Legoland Discovery Centre Oberhausen bezocht (bus – trein – bus – Legoland – bus – trein naar Nederland). Voor de terugweg hadden we wel stoelen gereserveerd, dat was fijn. Ook deze trein had uiteraard vertraging om onze ervaring nog wat te verlengen, evenals de dubbeldekker naar Alkmaar….dus we kregen weer extra waar voor ons geld.

Treinreizen: de plussen en minnen op een rij:

Pluspunten van reizen naar je vakantiebestemming met de trein:

• Door met de trein te reizen stoot je, volgens het mailtje dat ik van NS International kreeg, maar liefst 7 x minder CO2 uit dan reizen met het vliegtuig naar dezelfde bestemming.
  • Je hoeft zelf niet te rijden, hebt dus meer interactie met je gezin en ontmoet nieuwe mensen onderweg.
  • Geen files, parkeerproblemen of parkeergeld betalen.
  • Kinderen onder de 12 jaar reizen gratis mee.
  • (Onze) kinderen vonden het prachtig. Reizen met de trein is een avontuur op zich en de ervaring blijft je bij.

Minpunten:

• Ter plaatse ben je afhankelijk van het OV: veel uitzoeken, wachten en kostbaar. Hoewel dit natuurlijk ook zo is als je gaat vliegen, tenzij je een auto huurt.
  • Er lijkt altijd wel wat te zijn: vertraging, je aansluiting missen. Je moet je erg flexibel opstellen. (Ik had er niet aan moeten denken om door vertraging een nachttrein te missen met 2 kids).
  • Als je op tijd boekt, kan de trein voordeliger zijn dan de autorit. Maar de stoelreserveringen maakten het in ons geval weer duurder. Helaas is vliegen op de korte vluchten vaak zelfs goedkoper, daarom maken veel mensen toch nog de keuze voor het vliegtuig.

Weer naar huis

Conclusie voor ons

Deze minibreak was bedacht door M en die wilde lekker met de trein naar “Duitseland”. Nou dat is dus gelukt. Ook waren ze allebei heel blij in de jeugdherberg. Lekker tafelvoetballen, met de lift en over de gangen rennen. En zelf je ontbijt samenstellen aan het buffet en lekker veel worst eten (dus alles doen wat we thuis niet doen) was voor hen al een feestje. Zij vonden het wachten op bus en trein alleen maar leuk en interessant. N en ik denken er iets anders over… wij kwamen juist na al het wachten en sherpa spelen (voeden, opletten dat ze niet onder een trein of bus belandden, uitzoeken welke bus, trein, tram etc. we moesten hebben en vooral veel betalen) tot de conclusie dat dit reizen op deze manier niet zo voor herhaling vatbaar is. Je bent vooral ter plaatse superafhankelijk van het OV en je doet er vreselijk lang over om ergens te komen. Fietsen was niet echt een optie dit weekend omdat het regende en regende. We zijn in elk geval weer wat mooie ervaringen rijker. Als we het nog een keer doen, pakken we het weer iets anders aan. Enne, blije kinderen, blije ouders, zo blijft het…

Toetje

Oh ja, nog als nabrander deze foto’s: we waren in Duitsland voor het eerst in een verpakkingsvrije winkel (in Duisburg). En zagen dit enerverende reclamebord van de Netto supermarkt waar ze groenten en fruit dus onverpakt verkopen. Helaas zijn we niet in de supermarkt zelf geweest om het eens te ervaren. Maar toch, goed bezig Duitseland!

Onverpakt kopen bij Netto
Onverpakt boodschappen doen bij Netto

Een echte zero waste winkel

Over de schrijver
Hi, ik ben Petra en eigenaar van deze site. Sinds 2018 maak ik met mijn gezin (mijn vriend Niels, onze dochter van 11, zoon van 8 en ik) grote en kleine stappen met een zero waste lifestyle. Met een focus op grote winstpakkers als vega en 90% plantaardig eten, niet meer vliegen, geen auto meer hebben, minder spullen kopen en minder (plastic) afval genereren. We kijken continu hoe we op alle vlakken van ons leven verder kunnen verduurzamen. Ik wil jou op een positieve manier inspireren om zelf in actie te komen voor ons klimaat en de wereld. Ik laat je zien dat alle beetjes helpen. Het hoeft niet gelijk perfect. En het ook lukt als een druk gezin hebt!
Reactie plaatsen
Ebook 10 eerste stappen naar Zero Waste

Ben je geïnspireerd?

En wil je gelijk doorpakken?

Download dan mijn gratis e-book

10 eerste stappen naar Zero Waste

Draag niet langer bij aan de vervuiling van onze wereld. Maak een vliegende start met zero waste met de tips in dit praktische e-book!