Experiment: duurzaam op fietsvakantie met kinderen
12 februari 2022
9 min. leestijd

Het is heerlijk om af en toe op (korte) vakantie te gaan. Maar hoe kom je op je bestemming als je geen auto hebt? Met een gezin en in de winter? Wij deden het laatste weekend van januari een experiment om duurzaam op fietsvakantie te gaan met onze kinderen van 9 en 6. We gingen met de fiets en de trein naar ons vakantiehuisje. Hoe wij deze korte fietsvakantie met kinderen hebben aangepakt, welke opties we hebben overwogen voor dit duurzame weekendje weg met fiets en trein en hoe het is gegaan lees je in dit blog.

De bestemming voor je fietsvakantie kiezen: duurzaam en voor elk wat wils

Onze kids hebben eind januari altijd een studiedag op vrijdag en maandag, wat dit een ideaal moment maakt om een lang weekend weg te gaan. Helemaal in de winter is het erg fijn om naar een vakantiepark te gaan met een zwembad erbij. Onze kids zijn 9 en 6 en worden gewoon heel erg blij van zwembaden en binnenspeeltuinen. Niels en ik worden blij van buiten zijn en natuur, dus we zoeken altijd iets dat onze wensen combineert. Er zijn vast nog duurzamere opties, maar deze keer kozen wij voor een vakantiepark van Landal. Landal heeft het GreenKey certificaat, wat betekent dat ze (volgens de GreenKey site) duurzaamheid belangrijk vinden en overal toepassen in het bedrijf. Denk aan zuinig omgaan met energie en water, milieuvriendelijk schoonmaken, recyclen en doordachte keuzes rondom biologische voeding en producten met een keurmerk. En we zagen dat ook terug tijdens onze lunch in het restaurant waar op de menukaart ook veel vega(n) opties stonden.

Nu zag ik trouwens dat ze op een aantal vlakken nog kunnen verduurzamen, maar daar zijn ze dan ook wel mee bezig. Zo hoorde ik dat ze bezig zijn met de mogelijkheid om afval te scheiden voor vakantiegangers. En las ik dat het vernieuwde zwembad van Landal Landgoed ’t Loo (ook een heel fijn park trouwens) wordt verwarmd met biogas uit voedselresten uit het restaurant.

De juiste locatie kiezen voor je korte fietsvakantie

Voor ons lag de focus qua duurzaamheid dit keer voornamelijk op vervoer. We hebben vorig jaar onze auto weggedaan en ondanks dat we gemakkelijk de auto van mijn moeder mogen lenen, wilden we het experiment aangaan om met ov of met de fiets op vakantie te gaan.

In eerste instantie zouden we de fietsen helemaal niet meenemen, maar ging ik uit van volledig met het openbaar vervoer gaan. Uiteindelijk kwamen we uit bij Landal Ooghduyne in Julianadorp op slechts 600 meter van een bushalte. Omdat we voor een weekendje geen zin hadden in een lange reis, zochten we het dicht bij huis. Voor ons is dit slechts 40 kilometer verderop.

Toch met de fiets op vakantie

Uiteindelijk leek het ons handig om onze fietsen ook mee te nemen. Dan konden we vanaf het station naar het vakantiehuisje fietsen en hadden we de fietsen ook ter plekke. Het zou prima weer worden, dus we verwachtten ook wel dat we een lekkere fietstocht konden maken. De kids wilden we achterop nemen. Dat kan nog net! En scheelt een hoop gedoe, want met 4 fietsen in de trein zag ik echt niet zitten qua gedoe.

Vooraf hadden we alle voordelen en nadelen voor de optie trein en bus of de optie trein en fiets goed overwogen. Met de fiets in de trein;

1. Konden we minder meenemen, want met de kids achterop hadden we maar plek voor 2 tassen en wat los spul
  2. Moesten we extra betalen: je fiets in de trein meenemen kost 7,50 per fiets per dag. Maar buskaartjes kosten ook geld. Dus per saldo maakte dat niet veel verschil.
  3. Moest het weer meezitten: in regen hadden we geen trek
  4. Waren we ter plekke flexibeler dan als we met trein en bus zouden gaan

En de voorspellingen waren goed, dus we kozen ervoor om met de fiets te gaan.

Minimaal inpakken voor een weekend weg met de fiets

Het verschil van met de auto op vakantie gaan is dat je gewoon lekker veel mee kunt nemen. Gewoon door blijven proppen tot er niets meer bij kan. Gevolg was vaak dat we veel te veel meenamen, en daardoor ook best lang bezig waren met inpakken en uitpakken. Vaak nam ik ook veel te veel kleding mee, die ik dan achteraf toch niet droeg. Ook voor de kids bleek ik vaak teveel kleding mee te nemen (voor het geval ze in de modder zouden vallen, wat eigenlijk nooit gebeurde). En teveel speelgoed, spelletjes, boeken, noem maar op.

Nu, op fietsvakantie, hadden we maar ruimte voor een grote duffel en een kleine sporttas. Dat betekende minimaal inpakken. Voor ons maar 1 set schone kleren mee en voor de kids 2 (gelukkig nemen hun kleren niet zoveel plek in). Wel genoeg handdoeken voor het zwembad. Lakenpakketten zaten gelukkig bij het vakantiehuisje. We deden alle toiletspullen in 1 toillettas, ook dat scheelde. Normaal namen we ook best veel etenswaren mee dat we in onze buurt in eigen verpakking hadden gehaald. Dat kon nu niet. We namen alleen wat kruiden mee. In dit artikel kun je onze minimalistische inpaklijst vinden ter inspiratie.

Klein bepakt maar toch alles mee op fietsvakantie

Het viel me mee dat het voelde alsof we alles mee hadden. We waren toch van plan om veel te gaan zwemmen en naar buiten te gaan, want we hadden net 1,5 week binnen gezeten vanwege quarantaine. Veel tijd om in het huisje te spelen hadden we toch niet. Het zorgde ervoor dat ik echt kritisch moest bedenken wat ik wel graag mee wilde nemen. Zo namen we wel wat kleine spelletjes mee (zoals de mini-editie van Kolonisten van Catan), maar nam ik bijvoorbeeld maar 1 boek mee. Meer tijd voor lezen zou ik toch niet hebben.

Uiteindelijk viel het inpakken me reuze mee en ging dat best snel. We hadden de tassen ook niet helemaal vol gedaan en dat paste prima op de fietsen.

Voorbereiding om je fiets mee te nemen in de trein

De avond ervoor hadden we online de kaartjes voor de fietsen in de trein gekocht. Als je met je fiets in de trein wilt, dan moet je met een paar dingen rekening houden:

1. Je mag tussen 9 en 16.00 uur en van 18.30 uur tot 9 uur met je fiets in de trein. In de spits dus niet. Daar moet je wel rekening mee houden.
  2. Een fiets in de trein meenemen kost 7,50 per dag. Je moet vooraf een kaartje kopen op ns.nl.
  3. Het voordeel van fietsen mee is dat we dus ook met de fiets naar het station konden gaan.
  4. Een plek voor je fiets kun je niet reserveren, maar je kunt je fietsen wel aanmelden in de NS-app en dan zie je gelijk hoeveel anderen dat ook hebben gedaan en hoeveel plek er dus nog is. Gelukkig was het rustig in de trein en konden we onze 2 fietsen gemakkelijk kwijt in de trein.

Lees meer over je fiets meenemen in de trein in het handige artikel dat ik hierover schreef.

De heenreis van onze korte fietsvakantie

Omdat wij eerst de verjaardag van mijn zoontje nog vierden, gingen we na lunch op pad. We pakten onze tassen en kids op de fiets en fietsten in een kwartiertje naar het station. Gelukkig hebben wij nog een klein station waar we zo met onze fiets op konden zonder trappen en liften, dat is fijn. We hoefden maar 2 stations verder te zijn. In Anna Paulowna zijn we uitgestapt en vanaf daar moesten we nog 8 kilometer fietsen. Dat was eigenlijk een heerlijk tochtje. En een extra verrassing: we moesten ook met een pondje over. Altijd leuk voor de kids.

Fietsen mee in de trein

Weinig inpakken betekent ook weinig uitpakken

In het vakantiepark aangekomen bleek dat we gelijk in ons appartement konden. We kozen deze keer voor een appartement omdat dit voordeliger was en duurzamer: een vrijstaand huisje verwarmen kost immers meer gas dan een appartement. En we waren toch niet van plan om buiten te gaan zitten. Het toffe was dat bij het appartement wel een schuurtje zat waar we onze fietsen veilig en droog neer konden zetten.

Het voordeel van weinig meenemen: we waren zo uitgepakt. Wel ging ik gelijk op pad om wat boodschappen te doen voor het hele weekend want die konden we niet meenemen natuurlijk. Het nadeel hiervan was dat ik weinig zonder verpakking heb kunnen halen, ik had geen tijd om op jacht te gaan naar verpakkingsvrije winkels (note to self: volgende keer dit vooraf uitzoeken). Later vond ik trouwens wel een bakker waar ik brood in m’n eigen zak meekreeg en zelfs 10 eurocent korting kreeg, super!

Een heerlijk weekendje op de fiets

We hebben een heerlijk weekend gehad en het fijne was dat we, doordat we onze fietsen meehadden lekker flexibel waren: even een boodschap doen ging nu makkelijk en snel. En zonder uitstoot. Ik ben nog even wezen kringloopshoppen en we hebben met de kids achterop een toffe fietstocht gemaakt. Als je dit allemaal met de auto zou doen, krijg je toch minder mee van de omgeving.

De terugreis ging minder soepel

En toen kwam de terugreis en raasde storm Corrie over het land. Tja, dit ging niet zoals we hadden bedacht. Alle opa’s en oma’s stuurden al bezorgde appjes over code rood; we zaten natuurlijk aan de kust. We waren sowieso van plan om in de middag pas naar huis te gaan en eerst nog even lekker te zwemmen en te bowlen. Maar zelfs na 14 uur was de storm nog best heftig. We besloten het toch te proberen, maar vonden het na een tijdje onverantwoordelijk worden vanwege de windvlagen. De kids vonden het ook niet fijn. Terug was geen optie (teveel tegenwind). We schuilden bij een boerderij en belden oma om ons op te halen. We zaten tenslotte ook maar 35 km verderop. Ondertussen kregen we koffie en thee aangeboden van de lieve bewoners. Oma, onze redder in nood, had ook de fietsendrager mee en al snel zaten we veilig in de auto. Een grote domper voor mijn duurzame missie, want nu hadden we (achteraf gezien) net zo goed een auto kunnen lenen om op vakantie gegaan. Maar ik probeer maar te accepteren dat dit wel een extreme omstandigheid was waarmee we wel flink pech hebben gehad. Toen we vrijdag vertrokken was er ook nog geen sprake van storm, anders waren we natuurlijk überhaupt niet met de fiets gegaan.

Het meest cru is natuurlijk wel dat we door op fietsvakantie of met de trein te gaan juist zulk extreem weer proberen te voorkomen. Anyway, ik verwacht niet dat we altijd zulke pech hebben met het weer (en de andere 3 dagen hadden we trouwens wel echt heerlijk weer)!

Wijze lessen na deze korte fietsvakantie

Onze kids zijn helaas door deze storm niet zo enthousiast om nog eens op fietsvakantie te gaan, maar ik laat me zeker niet tegenhouden. Wel weer wat wijze levenslessen:

1. Houd de weersvoorspellingen goed in de gaten en kijk of je je reisschema kunt aanpassen om droog of zonder storm over te komen.
  2. Kleed je op het weer (kids achterop hebben het kouder dan jij)
  3. Wees niet bang om hulp aan te nemen in extreme gevallen: bij de receptie van Landal dachten ze mee en hadden ze aangeboden om ons naar het station te brengen (echt superlief!) en hoewel nog niet zeker was of dat ook ging lukken, hadden we dit achteraf beter nog verder kunnen uitzoeken. Daarnaast voelde ik me opgelaten om bij de mensen van de boerderij te schuilen, maar ik leerde ook weer hoe mooi het is dat je hulp aangeboden krijgt!
  4. Als iets niet op rolletjes loopt en altijd maar perfect gaat dan onthoud je het niet: we hebben door dit avontuur nu wel een herinnering gemaakt. Onze kids vertelden op school niet over dat we wel 4x gezwommen hadden, maar vooral over het avontuur in de storm. Later hebben we weer iets om over te lachen.
  5. Je hoeft echt geen hippe fietsvakantie fiets te hebben om op fietsvakantie te gaan. Wij gingen gewoon met onze stadsfietsen en door onze mandjes voorop konden we aardig wat meenemen. Voor ons is snelheid ook niet belangrijk. Ik zie ons ook in de zomer wel een fietsvakantie maken op onze gewone fietsen! Ga je naar een vakantiehuisje waar alles is, dan hoef je natuurlijk ook niet zoveel mee te nemen en is nieuwe (kleine) spullen of een nieuwe fiets kopen voor je fietsvakantie zeker niet nodig.

Conclusie van dit korte fietsvakantie-avontuur

Met de auto gaan is nog altijd de gemakkelijkste manier van reizen voor zo’n weekendje in een vakantiepark. Ga je voor duurzaam, dan zijn veel mogelijkheden om ook zonder auto op de plaats van bestemming te komen. Maar dat vergt wat uitzoekwerk. Vooruit plannen en opties onderzoeken kost vooraf meer tijd, maar deze spier oefen je, je leert en dan gaat het de volgende keer sneller. Daarnaast sla je de reis niet over. Zoals Babette Porcelijn vaak zegt: de reis is de herberg. Je reis is je avontuur en kies je voor gemakkelijk en snel dan sla je de reis ook over. Nu was er vanalles onderweg te zien, je ervaart meer en je kids zitten niet met een iPad op de achterbank. Ook duurt je reis vaak langer en ben je daardoor gevoelsmatig verder weg van huis. Je hoeft dus niet ver weg om hetzelfde verre vakantiegevoel te ervaren. Helemaal als je ergens heengaat in je eigen provincie waar je normaal nooit komt (net als wij deden).

Zie jij het zitten om ook zo op vakantie te gaan?

Dit blog bevat affiliate links. Als je via (een van) de links een boeking doet, krijg ik daar een kleine commissie over zonder dat het jou extra kost.

Over de schrijver
Hi, ik ben Petra en eigenaar van deze site. Sinds 2018 maak ik met mijn gezin (mijn vriend Niels, onze dochter van 11, zoon van 8 en ik) grote en kleine stappen met een zero waste lifestyle. Met een focus op grote winstpakkers als vega en 90% plantaardig eten, niet meer vliegen, geen auto meer hebben, minder spullen kopen en minder (plastic) afval genereren. We kijken continu hoe we op alle vlakken van ons leven verder kunnen verduurzamen. Ik wil jou op een positieve manier inspireren om zelf in actie te komen voor ons klimaat en de wereld. Ik laat je zien dat alle beetjes helpen. Het hoeft niet gelijk perfect. En het ook lukt als een druk gezin hebt!
Reactie plaatsen
Ebook 10 eerste stappen naar Zero Waste

Ben je geïnspireerd?

En wil je gelijk doorpakken?

Download dan mijn gratis e-book

10 eerste stappen naar Zero Waste

Draag niet langer bij aan de vervuiling van onze wereld. Maak een vliegende start met zero waste met de tips in dit praktische e-book!