Weekendje weg? Denk eens aan een Greenwheels deelauto!
24 februari 2023
5 min. leestijd

Al 2 jaar lang doen we het zonder eigen auto. En dat gaat me beter af dan ooit gedacht. Toch is het niet zo dat we helemaal geen auto meer rijden. Mijn vriend rijdt de loodgietersauto voor z’n werk (max 500 km privé per jaar). En we lenen wel eens een auto van onze ouders als we ergens heengaan waar je niet gemakkelijk met het ov kunt komen. Soms is het namelijk echt makkelijker met de auto, vooral als je veel spullen mee moet nemen. Greenwheels vroeg me of ik ook eens hun deelauto’s wilde proberen. Mijn eerste ervaring met Greenwheels deelde ik in januari na mijn ritje naar de ijsbaan. Inmiddels zijn we een weekendje op stap geweest met een Greenwheels-auto en in dit blog lees je hoe dit is bevallen.

Experimenteren met openbaar vervoer en deelvervoer

Met ons gezin zijn we regelmatig op stap. Of het nu een weekendje weg is, een vakantie of een dagje eropuit. Meestal binnen Nederland, maar we willen ook graag naar het buitenland op vakantie. Onze reizen – groot en klein - proberen we zoveel mogelijk met de fiets en het openbaar vervoer te doen. We zijn volop aan het experimenteren van wat wel en niet werkt. Ook zijn we combi’s aan het proberen als fiets mee in de trein, ov-fiets lenen, trein en bus, en nu bus-trein-deelauto. Mijn ervaringen lees je dan weer in m’n blogs zoals dat over zomervakantie met het ov naar België, Luxemburg en Duitsland.

Een deelauto voor het laatste stukje

Maar soms lukt het niet helemaal met het ov, zoals laatst. Onze kids hebben begin februari altijd een vrijdag en maandag studiedag. Een ideaal weekend om buiten de massa en budgetproof naar een vakantiepark als Center Parcs te gaan. Voor het zwembad natuurlijk 😊. Vorig jaar gingen we op fiets/treinvakantie naar Landal en dat eindigde met storm Corrie (geen succes). Dit jaar besloten we een Center Parcs op te zoeken die bereikbaar is met het ov. Niet alle parken zijn dat, maar in elk geval de Eemhof en de Kempervennen wel. Wij kozen voor de Kempervennen vanwege dat je daar in het zwembad kunt snorkelen en vissen in aquariums onderwater kunt zien (uiteraard was juist dit deel van het zwembad net afgesloten wegens een technische storing). Anyway, wij geboekt en gedaan, ov-reisplannen gemaakt. Bleek dat op zondag de bus niet zou rijden….

Gelukkig bood Greenwheels daar uitkomst. We zijn wel met de trein van Alkmaar naar Eindhoven gereden, want de trein is voor zo’n afstand nog steeds het duurzaamste. Op station Eindhoven zijn we in een Greenwheels deelauto gestapt en reden we door naar het park de Kempervennen.

Geen gezeul met koffers over het vakantiepark

We kozen voor de kleinste auto: een Volkswagen Up!. Het was wel even passen en meten, want ons superhandige boodschappenkarretje dat ik iedereen kan aanraden voor als je met het ov op vakantie gaat (lekker grote wielen en er kan veel in), paste niet zo makkelijk in een Volkswagen Up! Toch lukte het ons met wat passen en meten.

Bagage inladen in een Greenwheels-deelauto

Het was fijn dat we na een lange treinreis met vertraging niet nog 2 busritten hoefden te maken. Ook was het fijn dat we niet over het park met onze koffers hoefden te lopen. Onze eerdere ervaring met een vakantiepark van Roompot dat wel goed bereikbaar is met het ov, is dat je op het park ook nog een eind moet lopen naar je huisje. Vandaar dat we de boodschappenkar nu gebruiken, want je hebt weinig aan een koffer met kleine wieltjes.

Boswandeling en betaalbare boodschappen

Met de Greenwheels deelauto reden we naar het park en het voelde al snel als onze eigen auto. Nog een voordeel: tijdens het weekend wilde ik ook graag een keer een boswandeling maken (ik had tenslotte ook vakantie 😉), maar mijn kids wilden liever elke dag zwemmen. Niels ging zwemmen en ik zocht met de deelauto een mooi wandelgebied in de buurt op en combineerde dat met boodschappen doen. Dat is gelijk het 2e voordeel van een auto hebben op zo’n vakantiepark: je kunt boodschappen doen in een supermarkt waar ze niet 2 tot 3 x zoveel voor boodschappen vragen. Overigens zou ik dat normaal voor een weekend niet zo’n groot probleem vinden, het voordeel van een winkel op het vakantiepark is juist dat je het park niet af hoeft en dat is helemaal fijn als je met het ov reist en er geen reguliere supermarkt op loopafstand is. Voor het huren van een auto betaal je immers ook. Maar voor nu was dit een fijne bijkomstigheid.

Lekkere boswandeling maken

Langer weg-voordeel van Greenwheels

Normaal zou je misschien denken dat een deelautosysteem als dat van Greenwheels alleen bedoeld is voor eendagsritjes. Maar dat hoeft niet. Je kunt een Greenwheels-deelauto ook voor meer dagen of zelfs weken reserveren. Je betaalt dan minder per uur én per kilometer dan je dat voor een korte rit zou doen. Zo heeft Greenwheels een tarief voor een weekendje weg van 2 dagen en een tarief voor als je 7 dagen of langer met hun auto op pad gaat. Zij noemen dit het Langer weg-voordeel. Je kunt hiervan gebruik maken als je een Regelmatig of Vaak abonnement afsluit. De Greenwheels app rekent overigens automatisch het meest voordelige tarief voor je uit, zodat je nooit teveel betaalt.

Duurzaam reizen én gemak

Ik vind een Greenwheels-auto een uitkomst. Omdat we nu met de trein tot Eindhoven reden, hebben we zo milieuvriendelijk gereisd en konden we toch met de auto naar het vakantiepark. We gebruikten ‘m alleen voor het laatste stukje. Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om direct vanaf je huis met een Greenwheels-auto op vakantie of een weekend weg te gaan. Het maakte ons flexibeler dan als we alleen met het ov zouden zijn gegaan.

Schoon weer inleveren

Wel een aandachtspuntje als je een deelauto huurt en niet eerst langs huis gaat voordat je ‘m weer inlevert: uiteraard moet je ‘m schoon weer inleveren. Dat betekent dat je dus of even op het vakantiepark de zandvoeten nog van de matten moet stofzuigen of je moet, als je ‘m erg vies hebt gemaakt (tja, soms gebeurt dat gewoon als je in het bos bent geweest) even langs een wasstraat met stofzuigfunctionaliteit rijden. Dat zou je met een eigen auto niet doen na een weekendje, maar dat moet je dus wel doen als je ‘m leent. Logisch, maar wel iets om rekening mee te houden.

De terugreis ging trouwens gesmeerd: we parkeerden de auto in Eindhoven weer bij het station en konden zo onze trein terug nemen.

Meer lezen over Greenwheels? In mijn vorige blog over mijn ritje naar de ijsbaan deel ik hoe het lenen van een auto van Greenwheels werkt en wat de voor- en nadelen zijn.

Dit blog komt voort uit een samenwerking met Greenwheels. Ik mag van Greenwheels kosteloos een aantal ritten maken en ik deel mijn ervaringen hierover op m’n blog en socials.

Over de schrijver
Hi, ik ben Petra en eigenaar van deze site. Sinds 2018 maak ik met mijn gezin (mijn vriend Niels, onze dochter van 11, zoon van 8 en ik) grote en kleine stappen met een zero waste lifestyle. Met een focus op grote winstpakkers als vega en 90% plantaardig eten, niet meer vliegen, geen auto meer hebben, minder spullen kopen en minder (plastic) afval genereren. We kijken continu hoe we op alle vlakken van ons leven verder kunnen verduurzamen. Ik wil jou op een positieve manier inspireren om zelf in actie te komen voor ons klimaat en de wereld. Ik laat je zien dat alle beetjes helpen. Het hoeft niet gelijk perfect. En het ook lukt als een druk gezin hebt!
Reactie plaatsen
Ebook 10 eerste stappen naar Zero Waste

Ben je geïnspireerd?

En wil je gelijk doorpakken?

Download dan mijn gratis e-book

10 eerste stappen naar Zero Waste

Draag niet langer bij aan de vervuiling van onze wereld. Maak een vliegende start met zero waste met de tips in dit praktische e-book!